2012. június 17., vasárnap

Variációk meggydzsemre- és zselére


Szerencsére a fagy, ami épp meggyvirágzáskor jött, a két meggyfánk közül a korán termőt egyáltalán nem károsította, a késeinek pedig csak a fele hozamát vitte el, ami így sem kevés, mivel mindkét fa igen bőtermő.
És mivel a spájzamban kifogyott a meggylekvár a télen, az idei esztendőt nagy meggybefőző évnek nyilvánítom, ami szuper, de irgalmatlan meló, hiszen napi több órát vesz el a szedés-magozás-főzés. Viszont az érzés, hogy a saját fánk termése lát el majd minket télen, mindent visz.
A lekvárjaimba kutyultam ezt-azt, amit még a kertben találtam, így ha tovább olvastok, a következő variációkat találhatjátok:
-meggydzsem
-mentás meggydzsem
-mentás-csokis meggydzsem
-levendulás meggydzsem
-levendulás-csokis meggydzsem
-vörösboros meggyzselé
-rumos-csokis meggydzsem
Eddig a levendulás-csokis visz nálam mindent, de tervben van még a fehércsokoládés verzió, úgyhogy a verseny egyenlőre nem dőlt el.




Meggydzsem
Hozzávalók: 1250 g kimagozott meggy, 300 g cukor, 1 csomag Dr. Oetker 3:1 dzsemfix
Elkészítés: Mindig ezzel a dzsemfix-szel dolgozom, egyrészt, mivel igen kevés cukor kell hozzá, sőt, akár egyéb édesítő, például xukor is használható, másrészt pedig nagyon rövid a főzési idő, így megmarad a gyümölcsök természetes íze.
Az alaposan megmosott és kimagozott meggyet a lekvárfőző lábasba öntöm -ez legalább háromszor akkora legyen, mint a gyümölcs térfogata, és botmixerrel pürésítem. Én csak annyira szoktam, hogy darabok is bőven maradjanak benne.
Hozzákeverem a cukrot és a dzsemfixet, majd folyamatos kevergetés mellett felfőzöm. Amikor forrni kezd, nagyon megemelkedik és habzik, ekkor még nagy lángon 1-2 percet főzöm.
Forrón üvegekbe töltöm, lezárom és 3 percre fejre állítom, majd mehet a száraz dunsztba 2-3 napra.

Mentás meggydzsem
A natúr meggydzsem elkészítését követem, de a főzési idő alatt beledobok 3 mentaágat, melyeket a főzés végeztével kihalászok és ezután merem üvegbe a lekvárt.
Az én kertemben többféle menta terem, az egyik hegyes levelű, lila virágú és lágyabb, édeskés ízű, a másik kerek levelű és igen erőteljes, én ez utóbbiból használtam három ágat. Megkockáztatom, hogy ennek a kerti mentának három ága felér a boltokban kapható kis cserepes menákból egy csokornyival.

Mentás-csokis meggydzsem
A mentás meggydzsemnél leírtakat követem, a főzés befejezése és a menta eltávolítása után belekeverek a lekvárba 1 tábla jó minőségű, apróra vágott étcsokoládét (nálam Lindt).

Levendulás meggydzsem
A meggydzsem elkészíésénél leírtakat követem, a főzés megkezdése előtt hozzáadok egy púpozott evőkanálnyi elmorzsolt levendulavirágot, és ezzel együtt főzöm készre a lekvárt.

Levendulás-csokis meggydzsem
A levendulás meggydzsemnél leírtakat követem, a főzés befejezése után hozzáadok a dzsemhez 1 tábla jó minőségű, felaprított étcsokoládét.

Vörösboros meggyzselé
Hozzávalók: 350 ml meggylé, 300 ml száraz vörösbor, 300 g cukor, 1 Dr. Oetker 3:1 dzsemfix
Elkészítés: A meggyléhez a meggyet kimagoztam, leturmixoltam és pelenkán átszűrtem. A meggy levességétől függ, mennyi meggy kell ennyi meggyléhez, talán egy szűk kiló.
A lekvárfőző fazékban összekevertem a meggylevet, bort, cukrot és dzsemfixet, majd folyamatos kevergetés közben felfőztem és 2-3 percet forraltam.
Ezután üvegekbe töltöttem, 3 percre fejre állítottam, utána 3 napra száraz dunsztba pakoltam őket.

Rumos-csokis meggydzsem
A natúr meggydzsemnél leírtakat követem, a főzés végeztével hozzákevertem 1 kupica sötét rumot és 1 tábla felaprított, jó minőségű étcsokit.



Nincsenek megjegyzések: