2010. november 10., szerda

Fűszeres kacsamell-saláta


Mamink és papink csodálatos utazást tett Jordániában és Izráelben.
Amellett, hogy az ő örömük a mi örömünk, az esemény egyéb hatásokkal is van az életünkre:
-Megtudtuk, hogy apa külcsínyét -ha lehet, az eddiginél is -tovább emeli a muszlim fejkendő.
-És Fannika egyéniségéhez kiválóan passzol a gyöngyökből szőtt kis sapka, de az arab nők igazán növeszthetnének nagyobb fejet, hogy a körméretéhez is passzoljon.
-Azóta Máté állandóan a "Táteve továt" (=Tétova teve by Alma zenekar) óhajtja hallgatni, hárommilliószor zsinórban, és fogadok, lelki szemei előtt papit látja a tevén lovagolva.
Én meg próbálok rájönni, mire valók a csodás fűszerek, amiket hoztak nekünk.
Az egyik úgy néz ki, mint a curry, mami szerint shawerna. Amennyire sikerült utánajárnom, shawarma lenne a helyes kifejezés, ami valójában nem is a fűszert jelenti, hanem az ételt, ami belőle készül. Ez a Közel-Kelet legkedveltebb gyorsétele, melynek egyik változata az általunk is ismert török gyros. Maga a fűszer legkevésbé sem hasonlít a Magyarországon kapható gyros fűszerkeverékre (Lehetek gonosz? Ezek a szépen csomagolt hazai fűszerkeverékek nem sokmindenre valók, kár kidobálni rájuk a pénzt.), az alapját biztosan a kurkuma adja és hogy mi minden van még benne, megfejteni nem tudom. Mindenesetre meglepően lágy az íze, lehet bőkezűen szórni.
A másik egy nagyon izgalmas, gyönyörű sötétbordó színben pompázó fűszer, a sumac. Ezt a sumac cserje megszárított vörös bogyóinak őrlésével állítják elő, az íze intenzíven citromos, használják salátához, húshoz, rizshez, kebabhoz, sőt Amerikában italt, "indián limonádé"-t is készítenek belőle.

Ahogy egyre zordabbra vált a helyzet odakinn, annál inkább kívánnám a belülről melegítő, gazdagon fűszeres ételeket.
A shawrama és a sumac ennek az egyébként könnyű salátának adott ezúttal valamivel mélyebb ízt, testességet.

Fűszeres kacsamell-saláta

Hozzávalók: 2 adag vegyes salátalevél, 1 piros kaliforniai paprika, citrom, nagyszemű só, olívaolaj, 1 kacsamell, napraforgóolaj, shawarma, sumac
Elkészítés: A kacsamellet lefejtettem a csontról. A bőrét lehúztam, felcsíkoztam, és lassú tűzön finom pörcögőt sütöttem belőle -ez rászórható a salátára is, persze csak ha el nem fogy, mire odáig jutnánk. :)
A húst felcsíkoztam, bőven megszórtam shawarma fűszerrel és fél órát állni hagytam.
Ezután jó minőségű serpenyőben napraforgóolajat melegítettem nagy lángon, beledobta a húst és minden oldalán fehéredésig pirítottam, majd kis lángon nagyából 2 percig sütöttem, néha átmozgatva -érdemes egy vaskosabb csíkon ellenőrizni az állagot.
Tányérokon elterítettem a salátát, rászórtam a felcsíkozott paprikát, meglocsoltam olívaolajjal és kevéske citromlében feloldott tengeri sóval, bőven megszórtam sumac-kal.
Rápakoltam a húst a szaftjával együtt és tálaltam.

Nincsenek megjegyzések: