2012. július 29., vasárnap

Tökmagos cipó


Írtam már arról a kiváló kefíres lángosról, aminek tésztája egy hétig is eláll a hűtőszekrényben, és ezalatt csak egyre finomabb az íze. Hatalmas adaggal szoktam bedagasztani belőle, többszöri sütésre is elegendőt, és egy kevéske rendszeresen ottmarad a hűtőben a tál alján.
Egy ideje szándékosan figyelek is rá, hogy maradjon, mert nagyon jól fel lehet használni a többnapos lángostésztát kenyérsütéshez, egyfajta kovászként.

Ez a tökmagos változat tökmagliszt felhasználásával készült, sajnos a borús idő miatt nem adja vissza a fotó, mennyire szép zöld volt a bele. Nehéz lesz megállni, hogy ezek után ne keverjek minden kenyerembe egy kicsit ebből a zöld csodából. :)
A tökéletes ízélmény kedvéért padlizsánkrémmel ettük.





Tökmagos cipó

Hozzávalók:
35 dkg kenyérliszt, 10 dkg teljes kiőrlésű graham liszt, 5 dkg tökmagliszt, 3 dl víz, 2 dkg élsztő, 1 kk cukor, 1 tk só, 5 dkg tökmag, 20 dkg több napos lángostészta
Elkészítés:
A liszteket egy nagy tálban összekevertem, a közepükbe mélyedést nyomtam és belemorzsoltam az élesztőt. Felöntöttem kevéske langyos vízzel és hozzáadtam a cukrot, simára kevertem és pár percre letakarva magára hagytam.
Amikor az élesztő felfutott, hozzáadtam a sót és a picit meglangyosított víz 3/4 részét, majd a dagasztógéppel dagasztani kezdtem. A maradék vízből annyit adtam még hozzá, hogy rugalmas tésztát adjon. Amikor összeállt tésztává, hozzáöntöttem a lángostésztát is és szép, rugalmas gombóccá dagaszttattam a géppel.
A tésztát letakarva hagytam jó kétszeresére kelni -ez szűk órát vett igénybe. Ezután enyhén lisztezett felületre borítottam, széthúzogattam egy jó nagy téglalappá, megszórtam tökmaggal, kettéhajtottam, majd ismét megtökmagoztam és a másik irányban kettéhajtottam, végül pedig a hosszabbik oldalait két oldalról középre hajtottam: így hosszú rudat kaptam, mivel ilyen formában sütöttem ki a kenyeret.
Hagytam kelni újabb fél órát, majd bevagdostam a tetejét, vízzel lekentem és 200 fokra előmelegített sütőben nagyjából 40 perc alatt megsütöttem.

Nincsenek megjegyzések: