2008. február 18., hétfő

Falatnyi-roppanós-csupasajt gombóckák

Borzsinál láttam pár hete rántott sajtgolyócskákat, olyan helyes kis gyerekbarát gombóckák voltak, gondoltam, kipróbálom majd a manóimon. Aztán amikor eljött a pillanat, nem sikerült nethez jutnom, ám emlékeimből előbukkant, hogy egy -egyébként alighasznált- régi szakácskönyvemben is volt hasonló recept. Csodák csodája, keresnem sem nagyon kellett, a siker pedig frenetikus volt. Legközelebb a tripláját gyúrom be!
A leírás előtt még hozzáfűzném, hogy pillanatok alatt elkészíthető, 1 perc a gyúrás és ez a leegyszerűsített panírozás -ami egyébként meglepően légies-roppanós felületet ad a gombóckáknak- gyorsan megy. Épp ezért ajánlom, hogy szánjunk még rá egy picike időt és ne bolti morzsából készítsük, hanem frissen darált háziból: egyértelműen érezhető a különbség!


Sajtos gombóckák

Hozzávalók: 20 dkg reszelt sajt, 25 dkg zsemlemorzsa, só, pirospaprika, 10 dkg vaj, 4 tojássárgája és 2 fehérje, olaj
Elkészítés: A vajat eldörzsöltem a 4 sárgájával, kis sót, paprikát tettem bele. A sajtot és 5 dkg híján a morzsát összevegyítettem, majd a sárgájához öntöttem és az egészet összegyúrtam. Kis gombócokat formáztam belőle, lágy habbá vert fehérjébe, majd morzsába forgattam és olajban kisütöttem.
Amint a képen látható, tzatzikivel és répás rizzsel tálaltam. A rizs készítésekor a répát olajon fedő alatt külön pároltam puhára, és amikor megpuhult, ráöntöttem 1 dl joghurtot, összerottyantottam, ezután vegyítettem el a kifőtt rizzsel. Szívből ajánlom -természetesen mehet bele bármilyen zöldség-, nagyon finom köret!

Figyelem!
Csonginak hála felmerült egy probléma -felvesz-e ilyen sok morzsát ennyi nedves alapanyag-, nálam ez nem okozott gondot, ám én házi kenyérből darált morzsával dolgoztam. Csináltam hát egy tesztsütést bolti morzsából, és maximálisan igaz, amit Csongi írt: kevesebb, kb. 15 dkg morzsa kellett bele, és a végeredmény is nagyon más lett, morzsásabb, töményebb, közel sem annyira finom.
Javaslatom: én ha legközelebb esetleg bolti zsemlemorzsával készíteném, a következő 2 változtatás egyikét mindenképp bevetném:
-vagy a sajt mennyiségét növelném 25 dekára, a morzsáét pedig kb. 10-re csökkenteném
-vagy pedig a morzsa felét teljes kiőrlésű lisztre cserélném, természetesen szép apránként adagolva, hiszen a tojások méretétől is függ, mennyit vesz fel belőle.

6 megjegyzés:

Unknown írta...

A leírás alapján nekem nem masszám lett, hanem morzsalékos maradt. Mit csinálhattam rosszul? Igazából úgy javítottam rajta, hogy tettem hozzá tojásfehérjét, így tudtam golyókat formázni. A 45 dkg szárazanyag nem sok 4 tojássárgájához? A vajat fel kellett volna teljesen olvasztani? Köszi a választ.

VOKinga írta...

Nekem tökéletes volt e szerint a recept szerint.
De ha jól olvasom, 45 dkg szárazanyagot írsz, vagyis Te belegyúrtad az összes morzsát. A receptben én úgy írtam, hogy 5 dkg morzsa kell a gombócba, a többi a panírozáshoz.
Ez lehetett a probléma.

VOKinga írta...

Hopp, én olvastam félre, 20 dkg morzsa kell bele, tehát 40 dkg szárazanyag. :) Nem tegnap csináltam utóljára. :)
Akkor viszont vagy a tojásaid lehettek túl aprók, vagy legalábbis a sárgák, én általában M-es vagy L-es tojást használok. Nem nagyon van más ötletem. Nekem olyan jól gyúrható így. Esetleg még az lehet, hogy én frissen darálom a morzsát, de a recept hagyományos szakácskönyvből származik, tehát elvileg ez nem nagyon okozhat gondot.
A vajat nem olvasztottam fel, csak megpuhítottam.

Szomorkodom, hogy nem lett tökéletes Neked! Én annyira szeretem, olyan gyors és finom étel! Ízre jó lett egyébként?

Unknown írta...

Köszi a választ. 40 dkg száraz anyagot használtam, bocs én is félre írtam. A tojásokat Anyósoméktól hozzuk, de nagyobbakat választottam. Szerintem a morzsával volt gond, vagy a mérlegemmel. Ízre jó lett, csak kicsit száraz. Ne szomorkodj ilyen miatt, csak azért is kipróbálom még :D Majd lassabban adagolom a morzsát, nem zúdítom bele egyszerre, mint most. Bosszankodtam is magamra emiatt:)

Unknown írta...

A brownie receptedet is kipróbáltam, az viszont tökéletes lett! Egy morzsa sem maradt belőle. Köszönöm a recetet.

Unknown írta...

Örülök, hogy megoldódott a probléma. Azt hiszem ezentúl inkább házi zsemlemorzsából készítem. Köszi!